Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest w obecnych czasach o wiele prostsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Wynika to przede wszystkim z ogromnego rozwoju technologii jaki nastąpił w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Obecnie w 2020 roku ponad trzy czwarte Polaków korzysta w mniejszym lub większym stopniu z internetu. Oznacza to, że działalność gospodarcza taka jak na przykład sklep internetowy oferujący różnego typu towary, ma jedynie trochę mniejszy zasięg niż tradycyjny sklep.
Zasięgi sklepu internetowego
Mimo mniejszego zasięgu nie oznacza to, że ma on mniejszą bazę klientów – nic bardziej mylnego, jest wręcz odwrotnie. W końcu jeżeli mieszkamy w małej miejscowości, która ma na przykład tylko 50 tysięcy mieszkańców i chcemy założyć w niej mały sklep odzieżowy, to ile wówczas będzie wynosiła baza naszych klientów? Zakładając, że będzie to sklep z odzieżą damską i będzie to odzież wyłącznie dla osób pełnoletnich, to wówczas nasza baza klientów będzie wynosiła maksymalnie 20 tysięcy osób. Nie jest to może mało, ale na pewno nie są to prawdziwe tłumy.
Sklep internetowy a sklep tradycyjny
Dla porównania jeżeli prowadzimy taki sam sklep odzieżowy, ale wyłącznie w internecie (czyli posiadamy sklep internetowy i nasze towary wysyłamy z naszego własnego domu) to wówczas nasza baza klientów może być nieograniczona i zależna wyłącznie od tego jaką sumę pieniędzy przeznaczymy na reklamę naszego sklepu internetowego. Przykładowo wydanie 500 złotych miesięcznie na reklamę naszego sklepu w wyszukiwarce Google może pomóc nam w dotarciu nawet do 100 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie, czyli do aż pięć razy większej grupy odbiorców niż gdybyśmy prowadzili tradycyjny sklep w naszej małej miejscowości. 500 złotych może wydawać się dużą sumą, ale musimy też pamiętać, że prowadząc biznes w internecie oszczędzamy co miesiąc setki złotych dzięki temu, że nie musimy płacić za wynajem lokalu pod nasz sklep, a także za prąd, wodę, ogrzewanie i monitoring. Pieniądze te możemy zaoszczędzić lub zainwestować – na przykład właśnie w reklamę naszego sklepu internetowego.
Jakie formy reklamy możemy wybrać? Najprostszą są reklamy Google AdWords, czyli reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google. Drugą opcją mogą być reklamy na YouTube lub Facebooku. Coraz popularniejszą formą reklamy staje się też email marketing, czyli reklamy wysyłane na skrzynki mailowe osób interesujących się tematyką towarów jakie sprzedajemy. Rola email marketingu często jest niedoceniana bo kojarzy się często ze spamem wysyłanym masowo na skrzynki mailowe. Email marketing jest jednak o wiele sprytniejszy i wykorzystuje m.in reklamy spersonalizowane, które są o wiele bardziej efektywne i skuteczne.