Prowadzenie tradycyjnego biznesu opartego na sprzedaży produktów i usług „z ulicy” czyli za pośrednictwem fizycznego sklepu, wiąże się z bardzo dużymi kosztami. Często oznaczają one, że na prowadzenie tego typu biznesu mogą sobie pozwolić tylko średnio lub bardzo zamożni ludzie. Zazwyczaj posiadający już jakiś kapitał pieniężny, który mogą zainwestować w tego typu biznes. Czasem również ludzie młodzi, którzy nie boją się wziąć dużego kredytu na rozwój i rozruch swojego pierwszego biznesu. Z prowadzeniem sprzedaży w Internecie kojarzą sie platformy e-commerce. Czym są takie platformy? I najważniejsze pytanie: Platforma e-commerce – jaką wybrać?
Jak Internet wpłynął na rynek w Polsce?
Na szczęście z pomocą przychodzi internet, który w ciągu ostatnich 20 lat całkowicie zrewolucjonizował rynek towarów i usług w Polsce. Obecnie ponad 3 na 4 Polaków korzysta mniej lub bardziej z internetu i dotyczy to zarówno osób młodych, jak i osób z przedziału wiekowego 30-49 i 50+. Oznacza to, że jeżeli oferujemy nasze usługi za pośrednictwem platformy e-commerce nasza baza klientów jest większa.
Świadczą o tym również oficjalne dane według których w 2019 roku Polacy kupowali więcej przez Internet, niż w tradycyjnych fizycznych sklepach.
Czym jest w takim razie jest platforma e-commerce?
Nazwa ta pochodzi z języka angielskiego i oznacza po prostu e-handel, czyli handel odbywający się wyłącznie za pośrednictwem internetowym. E-commerce kojarzy nam się przede wszystkim ze sklepami internetowymi i to bardzo dobrze bo właśnie sklepy internetowe są główną formą e-commerce w Polsce.
Ważnym elementem w handlu internetowym są platformy e-commerce. Platformy e-commerce to nic innego jak specjalne platformy sprzedażowe. Obsługują one za nas cały skomplikowany proces kupowania przez naszych klientów towarów w naszym sklepie.
Istnieje co najmniej kilkadziesiąt platform e-commerce i czasem ciężko połapać się w tym, która z nich byłaby dla nas najlepsza.
Platforma e-commerce – jaką wybrać dla naszego małego biznesu?
Dobrym rozwiązaniem na początek może być wybór darmowej platformy sprzedażowej. Najpopularniejszą platformą w tym segmencie jest WooCommerce, który obsługuje obecnie ponad 1/3 sklepów internetowych. Jego minusem jest to, że obsługuje tylko strony oparte o WordPress. Innymi popularnymi platformami jest PrestaShop i Magento. Pierwszą platformę wyróżnia bardzo prosty i intuicyjny interfejs. Magento natomiast znany jest z bardzo zaawansowanego systemu. Potrafi on szybko i łatwo obsługiwać nawet większe sklepy oferujące dziesiątki tysięcy produktów.