Strona główna
Firma
Tutaj jesteś

Ochrona danych osobowych w firmie

16 lutego 2020

Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, powszechnie znane jako RODO, na zawsze zmieniło oblicze polskiego biznesu. Od czasu jego wejścia w życie niezbędne jest dostosowanie polityki prywatności stosowanej w przedsiębiorstwie do standardów wyznaczonych przez Parlament Europejski. Ochrona danych osobowych w firmie stała się niezwykle uciążliwa.

Jak wygląda ochrona danych osobowych w firmach?

Przede wszystkim w każdym przedsiębiorstwie musi działać specjalista do spraw ochrony danych wrażliwych. Taki podmiot powinien wykazywać odpowiednie zaangażowanie i dysponować stosownym doświadczeniem zawodowym. Na ogół możliwe jest odbycie w tym zakresie stosownego szkolenia. Ponadto każdy pracodawca ma obowiązek stosować w wszelkich umowach określone klauzule, które powinny być respektowane zarówno przez pracowników, jak i jego kontrahentów.

Jednocześnie został wskazany katalog danych, których przedsiębiorca nie może żądać od interesantów. Mowa tu przede wszystkim o danych wrażliwych. Zdarza się jednak, iż w niektórych profilach działalności ich przetwarzanie wydaje się być nieodzowne. Wówczas niezbędne jest stosowanie odpowiednich środków zabezpieczających, które uchronią omawiane informacje przez nieuzasadnioną ingerencją ze strony osób trzecich.

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych

Wraz z wprowadzeniem rozporządzenia o ochronie danych osobowych, niezbędne stało się również wzmocnienie firmowego zaplecza wieloma elementami, które niegdyś były całkowicie zbędne. Przede wszystkim teczki personalne wszystkich pracowników powinny być zlokalizowane w pancernych szafach zamykanych na kod. Ponadto na biurku każdego pracownika danej firmy nie może znajdować się więcej niż jedna teczka z aktami. Jest to duże utrudnienie w wielu branżach, przede wszystkim w kancelariach prawnych oraz w urzędach. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że także placówki państwowe są zobowiązane do respektowania przepisów RODO. Zmienił się także sposób przeprowadzania rozmów telefonicznych. Każdy operator infolinii jest zobowiązany do informowania interesantów o polityce prywatności oraz o działaniach podejmowanych w ramach ochrony danych osobowych. Jest to niezwykle uciążliwe, jednakże obecnie obowiązujące przepisy są zdecydowanie korzystne dla osób, które nie chcą, aby ich dane były przetwarzane przez podmioty nieuprawnione. Niebagatelne znaczenie ma również tak zwane prawo do zapomnienia. Każda osoba może w dowolnym momencie żądać usunięcia zbiorów danych, które jej dotyczą. Co ważne, także portale społecznościowe oraz inne strony przetwarzające dane są zobligowane do usunięcia takich informacji na żądanie.

Redakcja worldpromocja.pl

Jesteśmy Twoim przewodnikiem po świecie biznesu i finansów. Nasza redakcja dostarcza rzetelnych informacji, inspirujących historii oraz praktycznych porad, aby wspierać Cię w osiąganiu sukcesów w Twojej karierze zawodowej i zarządzaniu finansami.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

kredyt na nowy samochód
Usługi elektryczne
kontrola finansów

Jesteś zainteresowany reklamą?