Początek każdego biznesu zawsze jest czymś ciężki i narażonym na bardzo duże ryzyko i nieważne czy mówimy tutaj o bardzo dużych przedsiębiorstwach o globalnym zasięgu dla których otwarcie nowego biznesu oznacza wybudowanie kilku nowych fabryk w Chinach czy Indiach, czy też mówimy o małych lokalnych przedsiębiorstwach takich jak butiki z ubraniami second hand czy też małymi sklepami osiedlowymi. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku ryzyko jest bardzo duże, ale występuje po prostu na inną skalę. W końcu zwolnienie 1000 pracowników przez dużą korporację czy jednego pracownika w małym lokalnym biznesie jest taką samą tragedią dla pojedynczej jednostki.
Firmy w Internecie
Nie inaczej jest w przypadku firm prowadzących swoją działalność wyłącznie przez internet, nazywanych powszechnie firmami e-commerce. Co oznacza to określenie? E-commerce to angielskie określenie. Oznacza ono ni mniej ni więcej handel elektroniczny (rzadziej e-handel), a więc przedsiębiorstwo, które całą swoją sprzedaż obsługuje wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez internet. Najpopularniejszymi formami e-commerce w Polsce i w zasadzie w większości miejsc na świecie, są oczywiście sklepy internetowe.
Ryzyko prowadzenia sklepu internetowego jest równie wysokie co ryzyko prowadzenia fizycznego sklepu w małym czy dużym mieście, czy też ogromnej fabryki w Chinach. Czasami ryzyko to jest wręcz więcej, ponieważ nie ma co ukrywać – konkurencja na rynku internetowym jest o wiele większa i co najważniejsze, o wiele bardziej skomplikowana i wielopłaszczyznowa, niż w przypadku tradycyjnych przedsiębiorstw.
Dlatego też analiza konkurencji w e-commerce odgrywa w obecnych czasach tak ogromną, wręcz kluczową rolę.
Metody analizy konkurencji na rynku handlu internetowego
Istnieją trzy podstawowe metody analizy konkurencji na rynku handlu internetowego. Mowa tu o analizie marketingowej, analizie technologii oraz analizie biznesowej.
Analiza marketingowa zajmuje się przede wszystkim marketingiem naszej konkurencji. Badamy więc podczas niej obecność naszej marki w mediach, a także sprawdzamy czy istnieją portale i blogi, które dotyczą w jakiś sposób tematyki produktów i usług, które sprzedajemy.
Drugim typem analizy, jest analiza technologii. Dzięki tej analizie dowiemy się m.in tego jakich narzędzi będziemy potrzebowali do rozwoju naszej marki, zarówno tych płatnych jak i bezpłatnych. Dowiemy się na przykład z jakich platform sprzedażowych korzystają nasi konkurenci.
Ostatnia metoda to analiza biznesowa. Sprawdzamy w niej to jakie modele biznesowe oraz strategie cenowe posiadają nasi internetowi konkurenci.