Małe i średnie przedsiębiorstwa (nazywane przez niektórych MISiami) są w obecnych czasach fundamentem gospodarki. Każdy wysoko rozwinięty kraj na świecie zaczyna inwestować w e-commerce. Również, od pewnego czasu i w Polsce przeżywamy bum na zakupy w Internecie. Do średnich przedsiębiorstw zaliczamy przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej kilkunastu pracowników. Małym przedsiębiorstwem może być nawet jednoosobowa działalność gospodarcza. Jak ważna jest logistyka sklepu internetowego?
Prowadzenie firmy samemu
Czy prowadzenie działalności gospodarczej w pojedynkę musi koniecznie oznaczać o wiele niższe przychody niż gdybyśmy prowadzili bardzo duży sklep i zatrudniali dziesięciu czy dwudziestu pracowników na umowę o pracę? Wbrew pozorom nie. Jednoosobowa działalność gospodarcza ma tą jedną dużą i zauważalną zaletę, że nie musimy nikomu płacić. Sami na siebie zarabiamy i nasz dochód jest zależny wyłącznie od tego jak wiele towarów lub usług sprzedamy danego miesiąca. A same dochody nie są w żaden sposób ograniczone. Posiadając jako jedna osoba małą działalność gospodarczą możemy zarabiać co miesiąc nawet dziesiątki tysięcy złotych, a wszystko to dzięki internetowi.
W 2020 roku z Internetu w Polsce korzysta trzech na czterech Polaków i to w dosłownie każdym wieku. Jeżeli jeszcze na początku dwudziestego pierwszego wieku dostęp do Internetu mieli tylko studenci, młodzież i osoby przed trzydziestym rokiem życia. Obecnie z Internetu korzysta już każdy. Nawet w grupie wiekowej 50+ ponad połowa osób ma dostęp do Internetu i korzysta z niego na co dzień. Fakt ten powoduje, że możliwe zarobki z tytułu prowadzenia własnego sklepu internetowego mogą być naprawdę ogromne. Jeżeli tylko znamy się na rzeczy i mamy dostateczne środki żeby zainwestować m.in w reklamę naszego sklepu. Równie ważna jest logistyka sklepu internegowego.
Czym jest logistyka sklepu internetowego?
Logistyka sklepu internetowego to coś o czym wiele osób zapomina. Kiedy myślimy o sklepie internetowym, to jedyne co przychodzi nam na myśl to koszty zakupu domeny, hostingu obsługującego naszą domenę, a także grafika i programisty którzy wykonają nam naszą stronę internetową. Ale przecież nie na tym się to wszystko kończy, prawda? To dopiero początek.
Musimy zadbać jeszcze o odpowiednią logistykę naszego sklepu. Istnieje kilka popularnych modeli. Pierwszym z nich jest tradycyjne posiadanie własnego magazynu z którego będziemy wysyłać nasze towary. Jest to jednak rozwiązanie drogie i zarezerwowane dla większych sklepów.
Popularną alternatywą jest „pseudo-just-in-time” czyli metoda polegająca na dostarczaniu towarów od zewnętrznych dostawców. Dzięki temu nie potrzebujemy głównego magazynu – towary dla klientów zamawiamy z zewnętrznych magazynów dopiero w momencie zakupu danego towaru przez klienta.