Konflikty są częścią codzienności u każdego z nas. Spory przytrafiają nam się w domu, środkach transportu i finalnie w pracy. Choć każdy typ konfliktu bywa frustrujący, to nieporozumienia domowe i właśnie te wyniesione z pracy sprawiają nam najwięcej przykrości.
Paradoksalnie to właśnie miejsce pracy jest naszym drugim domem. Spędzamy w niej szmat czasu i jeśli kojarzyć nam się ona będzie z konfliktami, stracimy radość z wykonywanego zawodu. Celem każdego z nas powinno być zatem utrzymanie pozytywnych relacji ze współpracownikami z pracy. Tym sposobem praca nie będzie dla nas wyłącznie kilkugodzinną męczarnią!
Jak unikać konfliktów w pracy?
Zadanie w teorii wydaje się proste, lecz w praktyce każdy z nas zna przynajmniej jednego współpracownika, z którym zdaje się, że nie można uniknąć konfliktów! Pamiętajmy jednak, że wszystko w naszych rękach!
Kluczowy jest rzecz jasna charakter. W tym przypadku warto wyselekcjonować dwie wiodące grupy – introwertyków i ekstrawertyków. Pierwsi znacznie rzadziej popadają w konflikty. Nie są szczególnie wylewni i swoje odczucia artykułują niezwykle rzadko.
Taki stan rzeczy sprawia, że nie narażają się na konfrontację z innymi opiniami. Mogą mieć odmienne zdanie, ale akceptują narzucony przez grupę stan rzeczy. Powodem do konfliktu może być rozumiane przez większość grupy uczucie bierności introwertyka. W rzeczywistości jednak bierność nie jest równa braku zaangażowania – to po prostu metoda unikania konfliktu, czyli unikanie bezpośrednich konfrontacji.
Przeciwieństwem introwertyków są ekstrawertycy, dla których eskalacja konfliktów jest rzeczą naturalną. Choć odmienna idea zdaje się sensowna, to ekstrawertyk zawsze zasieje ziarno niepewności, oferując własne, odmienne spojrzenie. Taki stan rzeczy nieszczególnie podoba się innym ekstrawertykom, dla których odmienne zdanie jest powodem do zdecydowanej wymiany zdań, a później i konfliktów.
Kłopotem ekstrawertyków nie jest odmienna opinia, lecz sposób, czas i miejsce jej wyrażania. Choć konstruktywna krytyka jest wartościowa, to wypowiedziana w nieodpowiednim momencie może sprowokować niepotrzebny konflikt.
Jak unikać konfliktów w pracy – z tymi zasadami możesz zapomnieć o pracowniczych sporach!
1) Szanuj opinię kolegów/koleżanek – nie zawsze musisz mieć rację, umiejętność przyznania się do błędu jest równie wartościowa, co konstruktywna krytyka,
2) Szukaj kompromisu – gdy wraz ze współpracownikiem macie diametralnie różne pomysły, szukajcie wspólnego mianownika i na nim budujcie dalsze porozumienie,
3) Krytykując używaj metody „kanapki” – najpierw pochwała, później krytyka i na koniec znów miłe słowo. Tym sposobem krytykowana osoba nie skupi się wyłącznie na tym, co negatywne,
4) Poznaj swoich współpracowników – cisza w wykonaniu introwertyka może znaczyć zupełnie co innego niż milczenie ekstrawertyka. Zanim zaczniesz wyciągać wnioski, poznaj swojego partnera!
5) Na wszystko przyjdzie czas – znajdź odpowiedni moment na krytykę. Negatywy indywidualnie, pozytywy grupowo, sam również nie chciałbyś być krytykowanym przed kolegami z pracy!